zondag 16 februari 2014

Met muziek meer eenvoud

Afgelopen december luisterde ik naar de Top 2000 op Radio 2. Samen met nog heel veel anderen.

En dan vraag ik me af waarom zo'n lijst zo populair is.
Iedereen weet wat er komt en alle liedjes zijn bekend. Niks spannends, zou je zeggen.

Maar dan hoor ik Two Princes van de Spin Doctors. Een liedje dat me meteen terugvoert naar de tijd van de Avondspits met Frits Spits. Ik heb veel herinneringen aan dat radioprogramma. En ook aan die tijd: er gebeurde veel met mij en ik beleefde een hoop dingen voor de eerste keer. Goede herinneringen.

Even later komt Home on a Monday van The Little River Band voorbij. En in een flits weet ik weer hoe mijn vriend een keer een interview deed in het Hilton Hotel in Amsterdam. Hij belde mij op en zei: can you guess where I'm calling from? Zonder na te hoeven denken zei ik: The Amsterdam Hilton.

Op zo'n moment weet je dat je op één lijn zit (we zijn nog steeds bij elkaar).

Voor de mensen die het liedje niet kennen: dat is dus een stukje tekst van de The Little River Band, alleen is het dan The Las Vegas Hilton.

Daarna hoor ik ook nog Jan Klaassen de trompetter van Rob de Nijs. Dat is het eerste liedje waarvan ik me kan herinneren dat ik het op de radio hoorde. Ik heb er beelden bij van mijn moeder die met de grote schoonmaak bezig is. Blijkbaar vond ik het leuk om mee te helpen, want ik word blij als ik er aan terugdenk.

En dat zijn alleen nog maar de eerste 2 uur van de lijst. Ik heb het dan maar niet over alles wat er naar boven komt als ik iets (wat dan ook) van Sting hoor of van U2.

Zoveel herinneringen. En die zitten niet in spullen. Ze komen naar boven door muziek, een liedje, een artiest. Meer dan dat is er niet nodig.


Wil je genieten van je herinneringen met minder spullen? Kom dan naar de Landelijke Loslaatdag op 22 maart 2014. Er zijn Loslaatdagen in heel Nederland. Kijk hier welke bij jou in de buurt is en meld je aan, de toegang is gratis: www.loslaatdag.nl

Geen opmerkingen: