maandag 14 april 2014

Tijd om uit de kast te komen: introvert opruimen

In 2012 ben ik gestart met Sloworganizing en eigenlijk weet ik nu pas de echte reden. Waarom ik graag langere tijd met mensen wil werken en waarom ik dat het liefst op afstand doe.

Dat komt omdat ik introvert ben en ook graag werk met introverte mensen. Anders voel ik me al snel overdonderd en soms ook een beetje aan de kant gezet. Als ik niet oppas, walsen ze zo over me heen.

Uit een testje blijkt dat ik zelfs enorm introvert ben. Hoog tijd om uit de kast te komen!

Ik vertel je dit, omdat het ook iets betekent voor je manier van opruimen, als je introvert bent.

Wat is introvert eigenlijk?
Introvert zijn heeft vooral te maken met je informatieverwerking. Dat gaat wat langzamer dan bij extroverten. Dat komt omdat je als introvert informatie ophaalt uit je langetermijngeheugen. Dat kost nou eenmaal wat meer tijd dan wanneer je enkel je kortetermijngeheugen aanspreekt, zoals extroverten meestal doen.

Daardoor heb je als introvert vaak wel een meer gefundeerde mening, waar je ook achter kunt blijven staan. Vind ik dan, als introvert.

Maar het betekent ook dat ik een laatbloeier ben, ik ben 'pas' met mijn bedrijf begonnen toen ik bijna 40 was. Ik krijg ook vaak te horen dat ik een lage energie heb en dat ik niet besluitvaardig overkom. Bovendien vind ik het moeilijk om over koetjes en kalfjes te praten. Ik heb mezelf echt aan moeten leren dat dat er ook bij hoort en dat dat soms ook leuk is. Maar het liefste ga ik de diepte in. Eigenlijk vind ik mezelf helemaal niet zo sociaal, omdat ik altijd veel tijd voor mezelf nodig heb.

Ik begin nu pas te snappen dat dat allemaal te maken heeft met introvert zijn.

Herken je dit?
Goeie kans dat je ook introvert bent. Wat betekent dat voor je huis en je opruimgewoontes?

1. Je hebt een rustig huis nodig
Meer nog dan extroverte mensen heb je dan een rustige thuisbasis nodig, waar je je kunt terugtrekken om alle indrukken van de dag te verwerken. Zo verzamel je ook weer nieuwe energie om de buitenwereld in te gaan.

Je hebt er niets aan als je thuis alleen maar nog meer prikkels krijgt. Dan word je alleen maar vermoeider en kom je tot niets.

Je gedachtenwereld is al interessant genoeg, je hebt het niet nodig om daar nog eens een heel vol huis bij te hebben. Je hoofd is vaak al vol genoeg.

Ik denk eigenlijk dat de uitdrukking een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd door een introvert bedacht moet zijn.

2. Je houdt er van om informatie te verzamelen
Als introvert roep je niet zomaar wat. Je wilt weten waar je het over hebt. Je wilt meerdere kanten van de zaak bekijken voordat je je mening geeft.

Veel introverten zijn dan ook dol op boeken en kranten. Je kunt ook rustig een oude krant lezen. Het gaat je namelijk niet om het nieuws, maar om de achtergronden. Je weet namelijk maar nooit in welke krant dat ene artikel staat met dat inzicht dat je net nog mist om je mening af te ronden.

Daarom heb je een handig systeem nodig om al die informatie op te bergen. En wat regels om het een beetje binnen de perken te houden, zodat je huis wel rustig en ruim blijft.

3. Je wilt weten waarom je iets doet
Een introvert volgt meestal niet klakkeloos de massa. Je wilt eerst weten waarom je iets doet. Zomaar aannemen dat iets werkt, dat gebeurt niet zo vaak. Daarom kun je je wel eens een buitenstaander voelen.

Daarom schrijf en praat ik ook regelmatig over hoe het brein werkt en wat dat betekent voor organizing. Die artikelen en teletrainingen worden altijd goed ontvangen. Ik vermoed dan ook dat er heel wat introverten onder mijn lezers zitten.

Omdat je als introvert eerst die informatie wilt verwerken, heb je wat meer tijd nodig om te starten. Je wilt eerst de informatie laten bezinken. Extroverten begrijpen daar niks van, maar het betekent dus niet dat je raar bent. Je hebt alleen een andere manier van doen.

4. Je doet de dingen stap voor stap
Als je als introvert veel tegelijk doet, dan kan je brein het niet meer bijhouden. Je wilt immers eerst de nieuwe situatie opslaan in je langetermijngeheugen. Dat kost tijd. Dat betekent dat het beter werkt om dingen stap voor stap te doen. Zo kun je steeds rustig overzien wat je gedaan hebt en besluiten wat je volgende stap is.

Ik wist dit tot voor kort niet, maar blijkbaar heb ik het wel aangevoeld, want stap voor stap organiseren is precies de eerste stap van Sloworganizing.

Wil je stap voor stap een basis leggen voor je opgeruimde huis? Doe dan in mei mee met Opruimen stap voor stap: in vier weken krijg je alle praktische informatie over opruimen zoals: hoe begin je, hoe sorteer je en hoe kies je wat je bewaart. Lees hier meer over Opruimen stap voor stap.

Met je 'shelfie' doe je al mee voor maar € 47,- (anders € 97,50). Mail een foto van een plank in je huis naar info@sloworganizing.nl en je krijgt de code waarmee je de korting kunt verzilveren.


PS: Ben je extravert en spreekt Opruimen stap voor stap je toch aan? Dan kun je natuurlijk gewoon meedoen. Klik hier voor meer informatie.

Geen opmerkingen: