zondag 21 oktober 2007

Opruimen met enneagram

Iemand wees me weer op het enneagram. Een model waar ik altijd een beetje moeite mee heb gehad. Negen menstypen is te veel om te onthouden en te weinig om iedereen onder te verdelen. Bovendien gaat het model uit van negatieve basisemeoties zoals angst en woede. Ook daar wordt ik niet erg blij van.

Maar toch..., als ik nu de negen typeringen weer eens doorlees dan herken ik wel dingen. Dingen van mezelf en van mensen die naar mijn workshops komen.

Neem De perfectionist. Iemand die prima zou moeten kunnen opruimen: houdt van structuren en orde scheppen. Die ziet dus prima hoe het moet. Alleen, de perfectionist doét het vaak niet. Want het kan toch niet perfect, er is niet genoeg tijd om het helemaal goed te doen, ik maak eerst nog maar een lijstje.

Ja, nu ik met de blik van organizer kijk naar de negen enneatypes herken ik veel. Misschien kan ik er toch iets mee. Ik denk dat ik zelf een type vijf ben, de waarnemer, met perfectionistische trekjes, dat wel. Dus zo'n model kan me heel goed helpen om dingen te strucureren en te begrijpen, want dat is wat de waarnemer wil. Ik ga er maar eens verder mee, misschien binnenkort in dit theater: opruimen met enneagrammen.

Geen opmerkingen: