zondag 22 februari 2009

E-cocoonen

Hoe erg is de crisis voor ons gevoel? Gaan we al echt bezuinigen? Het hangt er van af waar je naar kijkt. Trendbox ziet het huishoudboekje nog niet terugkomen. En het aantal mensen dat zegt te kiezen voor huismerken in plaats van A-merken stijgt slechts licht.

Het aantal impulsaankopen is zelfs toegenomen in 2008. Kleine verwennerijen mogen en kunnen nog steeds. Grotere aankopen worden dan wel uitgesteld.

En vrouwen zeggen vaker thuis te blijven. Even niet uit eten dus, maar zelf koken. Ook niet slecht voor de supermarkten dus. Marktonderzoeksbureau SSI onderzocht hoe Nederlandse vrouwen hun tijd thuis invullen: 42 procent van de onderzochte vrouwen geeft aan vaker thuis te blijven. En wat doen ze dan: lezen en tv-kijken zijn nog altijd populair (69 en 68 procent respectievelijk).

Daarna komen surfen op internet en online spelletjes spelen (45 en 43 procent). Nou werd het onderzoek wel gedaan in opdracht van spelletjeswebsite Zylom, dus er zal wat met wat meer nadruk naar gevraagd zijn. Maar goed, e-cocoonen noemen ze dat dus. Ik dacht net dat we alle samenvoegingen met e ervoor wel gehad hadden, maar de crisis levert toch weer nieuwe op.

Eigenlijk vinden de onderzochte vrouwen het helemaal niet zo erg om wat vaker thuis te blijven . Integendeel, ze geven aan dat ze leuke dingen gaan doen en meer tijd nemen om te ontspannen. Eigenlijk is het gewoon een zegen, die crisis. Voorheen hadden we geen excuus: je was tenslotte ontwikkeld en van de wereld, dus ging je uit eten, naar het theater, film enzovoort. Als je geen zin hebt in al die dingen, dan zeg je nu gewoon dat je aan het bezuinigen bent en kun je lekker thuis blijven. Wel zo relaxed.

Geen opmerkingen: