zaterdag 15 december 2007

Hebberig

Ik weet niet wat het is, maar ergens in december wordt ik altijd aangestoken door de koopkoorts. Ik moet dan heel erg oppassen dat ik geen onnodige hebbedingen ga kopen, waarvan ik in januari denk: wat moet ik er mee?

Het zal wel komen door alle folders, reclames en het gepraat over cadeaus zo rond de sint en kerst. Ik krijg dan zo’n gevoel van: ik heb toch ook hard gewerkt? Dan mag ik best iets extra’s!

Dat is natuurlijk precies het gevoel waar winkeliers op hopen, dus ergens heeft al die reclame toch effect. De kunst is om je er van bewust te zijn. Meestal geef ik er wel een beetje aan toe, maar dan bijvoorbeeld om cadeaus voor anderen te kopen. Mezelf hou ik voor dat ik beter nog even niets kan kopen, want misschien krijg ik het wel cadeau. En dat zou toch zonde zijn. Op die manier weet ik de meeste aankopen uit te stellen. En in het koude licht van januari is de kans nou eenmaal veel kleiner dat ik tot aankoop overga.

Geen opmerkingen: