woensdag 12 december 2007

Projecten en acties

Eerder schreef ik over de training die ik had gedaan, de meereffecttraining. Deze is overigens gebaseerd op het boek Getting Things Done van David Allen.

Voor mij was één van de grootste eye-openers het verschil tussen een actie en een project. Ik merkte dat ik die vaak door elkaar gebruikte. Natuurlijk weet ik best wat het verschil is, simpel gezegd: een project bestaat uit meerdere acties.

Maar blijkbaar maakte ik dat onderscheid niet in mijn hoofd. Dat liep allemaal door elkaar. En daar wordt je onrustig van, want juist projecten zijn langdurig en daardoor blijf je er steeds aan denken. Dat levert soms wel eens een goede nieuwe invalshoek op, omdat je er in je onderbewuste steeds mee bezig bent. Maar je houdt natuurlijk geen ruimte over voor andere dingen. Door die twee dingen uit elkaar te trekken, haal je een hoop stress weg. Projecten krijgen de lange termijn aandacht die ze verdienen, maar je bekijkt het actie voor actie. En dus zit je niet steeds met het hele project in je hoofd. Dat geeft voor mij een enorme ontspanning. Het hoeft niet nu, allemaal. Ik kan het loslaten. Heerlijk.

Meer informatie over deze training op www.meereffect.nl.

Geen opmerkingen: