zaterdag 8 december 2007

Inbox

Het is heel raar om tegen een lege e-mail inbox aan te kijken. Je merkt dat je je er eigenlijk een beetje bij hebt neergelegd dat die nooit leeg komt. Dat je dat eigenlijk misschien ook wel lekker vindt. Het geeft je een idee dat je verbonden bent, dat anderen aan je denken, iets van je willen. Dus wat moet je dan als die inbox leeg is? Dan moet je weer gaan kijken wat je echt wilt en belangrijk vindt. Niet wat de buitenwereld van je vraagt, maar wat je eigen prioriteiten zijn. Dat is even schrikken.

Mijn lege inbox is het eerste gevolg van een training die ik afgelopen donderdag volgde: meer effect. Ze beloven minder stress. Ik weet niet of dat echt zo is, want zo'n lege inbox is weer een hele nieuwe vorm van stress. Maar wel een positievere. Ik ben niet meer druk druk met het afhandelen van mail, maar ik denk na over mijn echte prioriteiten.

Hier in mijn werkkamer liggen overigens nog genoeg stapels, dus ik kan die prioriteiten nog best even voor me uit schuiven. Maar als ik hun systeem ga implementeren zijn die straks misschien ook wel weg. En wat moet ik dan?

Gelukkig hou je ook met het meer-effect systeem nog genoeg acties over op je korte termijn lijst. Dus dat is een hele geruststelling. Wat ze eigenlijk doen is je een systeem geven om op korte termijn een beslissing te nemen: je stopt alles waar je aan denkt in een bak (fysiek of virtueel) en één keer per week ga je die bak uitmesten. Dan beslis je of je de komende week iets wilt doen met het ding. Zo nee, dan kan het weggegooid, gearchiveerd of in de later/misschien bak. Als je er wel iets mee wilt doen, dan heb je ook weer vier keuzes. De bak met eerstvolgende acties is er één van.

Het effect is dus dat je dingen verplaatst, je kunt ze meteen ordenen door een grove eerste sortering te doen. En je schrijft alles op, zodat je geen dingen meer hoeft te onthouden. Daardoor zou je hoofd leeg moeten worden en er ruimte moeten komen voor creatieve ideeën. Ik ben benieuwd.

Maar ook als er verder niets meer gebeurd, dan is in elk geval mijn inbox leeg en dat is niet meer gebeurd sinds ik e-mail heb.

Geen opmerkingen: