maandag 20 april 2009

Een organizer organiseert zichzelf


Ook een organizer slaat soms aan het organiseren. Geen enkele indeling is voor altijd en soms heb je opeens een helder moment, waardoor je een handiger indeling voor je ziet of iets oplost, wat al een tijdje zeurt.

De afgelopen week had ik twee van die momenten. In een mailwisseling met een klant ging het over bureauladen. Opeens realiseerde ik me dat ik ook nog een bureaulade met ongesorteerd spul had. Dat bleek vooral papier te zijn wat al beprint was, ‘om de achterkant nog eens te gebruiken’. Maar dat lag er al zo lang dat ik het helemaal vergeten was. En een kalender met sudoku’s uit de periode dat ik die veel oploste.

Zonde van de lade, natuurlijk. Lades zijn juist prima om losse spullen bij elkaar te brengen die je regelmatig gebruikt. Dat was hier duidelijk niet het geval, ik had die lade al meer dan een half jaar niet open gehad. Alles er uit dus. De vellen papier toch maar bij het oud papier (veel te veel om op korte termijn te gebruiken) en de sudokukalender ook. Ik heb ook nog een boekje met sudoku’s en zo vaak doe ik het tegenwoordig niet meer. Geen kans op dat ik 300 sudoku’s op ga lossen. Lade leeg.

Na een paar dagen nadenken heb ik er een nieuwe bestemming voor gevonden: losse spullen die ik gebruik voor mijn workshops, zoals kaartjes en stiften. Eens kijken of dat beter werkt.

Het andere moment ging nog wat verder: zou het niet handig zijn om de onderste plank ik in de linnenkast vrij te maken voor schoenen, vroeg mijn vriend. Eerst zei ik nee, maar ik bleef er toch over nadenken. Het zou inderdaad wel handig zijn. Maar waar laten we dan de handdoeken die daar nu liggen?

Opgerold nemen handdoeken minder ruimte in, dus zou dat een oplossing kunnen zijn? En als ik nou de keukendoeken in de keuken leg? Goedbeschouwd is dat ook veel logischer. Eerst ruimte maken in de keuken dus: een aantal dingen die we niet gebruiken er uit gehaald. Die bevinden zich in vrijwel elke keuken, ook in de onze.

Vervolgens een andere kast eens grondig uitgeruimd: ongebruikte voorraden toiletartikelen weggedaan, evenals ondergoed, sokken en handdoeken met gaten en andere gebreken. Allemaal bewaard voor het geval dat, maar dat geval doet zich natuurlijk nooit voor. Resultaat: een vuilniszak vol. En ruimte genoeg voor de handdoeken en dus ook voor de schoenen.

Soms is het even denken, maar in elk huis zijn ongebruikte spullen en in elk huis is wel iets te winnen met een logischer indeling, ook bij een organizer.

Geen opmerkingen: