zaterdag 18 april 2009

Kijken, kijken, niet kopen


Zodra je iets aanraakt, raak je er aan gehecht, je ziet het een beetje als van jezelf.

De universiteiten van Ohio en Illinois onderzochten hoeveel proefpersonen bieden voor een mok als ze die tien of dertig seconden hadden vastgehouden. De personen die de mok dertig seconden vasthielden boden meer voor die mok dan degenen die 'm tien seconden vasthielden.


Zodra je dus iets wat langer vast hebt raak je er een beetje aan gehecht en heb je er meer voor over dan wanneer je het niet of heel kort vasthoudt. Je zou kunnen zeggen: als je een kledingstuk gaat passen, dan ben je al bijna verkocht, idem als je een proefritje gaat maken.


De strategie van alleen kijken is dan zo gek nog niet, dat leidt inderdaad minder tot kopen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Zou het andersom ook niet kunnen werken? diegene die iets graag wil kopen houdt het langer vast, dan diegene die het niet wil kopen. en willen daarom er ook meer voor geven.