woensdag 8 april 2009

Regels om te kiezen

Gisteren op de motivatiekalender: Als je niet goed kan kiezen, doe dan wat het goedkoopst uitvalt (Peter Darbo).

Voor iedereen met keuzestress, neem ik aan. Is dat altijd een goed advies? Waat je altijd vooraf wat het goedkoopste is? Als je al last hebt van keuzestress, ga je misschien wel heel lang op zoek naar het goedkoopste en onderzoek je urenlang alle facetten van de prijs (want aankoopprijs is natuurlijk maar een deel daarvan, onderhoud en verbruik reken je ook mee, ga er maar aan staan).

Maar wat je wel degelijk kan helpen bij keuzestress is het instellen van beslisregels. De goedkoopste is er één, maar je kunt ook denken aan: ik koop wat iedereen koopt, het meest populaire model (laptop, telefoon, etc), het best geteste model door de consumentenbond. Een andere beslisregel is: ik ga naar 3 winkels en dan heb ik genoeg gezien, op basis daarvan maak ik een keuze (en dan niet een week aarzelen welke winkels dat moeten zijn). Ook helpt het om vooraf te bepalen aan welke voorwaarden een nieuwe aankoop moet voldoen: geheugenruimte voor een computer, kleur of model voor schoenen, als je kleding gaat kopen, waar moet het dan bij passen, etc.

Op die manier maak je kiezen voor jezelf eenvoudiger. Nu nog je aan je eigen regels houden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik kijk indedaad vaak in de consumentengids over het type wat er het beste uit komt en loop dan naar de dichts bijzijnde winkels wat er niet meer worden dan 3a4 en dan nemen we een beslissing.
Ook op kledingzaken weet ik waar ik het meeste slaag, daar kom ik weer terug zodat je niet de hele dag de hele stad af wandeld.