zondag 16 november 2008

Schoonmaken ≠ organizing

Woensdagavond zendt RTL4 De schoonmaakdiva van Nederland uit. In de NCRV gids van week 45 staat een interview met de diva’s. Het zijn dezelfde dames die voorheen Hoe schoon is jouw huis presenteerden.

Natuurlijk, schoonmaken hoort er bij. En als je georganiseerd bent is het eenvoudiger om schoon te maken. Maar er staan een paar dingen in het artikel die mij doen steigeren, die eigenlijk helemaal haaks staan op mijn eigen adviezen. Waarmee maar weer eens te meer duidelijk wordt dat schoonmaken en organizing zeker niet hetzelfde zijn.

De dames klagen er bijvoorbeeld over dat niemand tegenwoordig nog kan strijken. ‘(…) geen huisman of –vrouw weet nog raad met ouderwets katoenen goed.’ Ik vraag me dan af waarom dat erg is. Katoen is namelijk erg bewerkelijk om te strijken, je moet eigenlijk aan de gang met stoom om alle kreukels er goed uit te krijgen. Dus waarom zou je dat willen? Mijn advies is juist om zoveel mogelijk kleding te kopen die niet gestreken hoeft te worden en om zo min mogelijk dingen te strijken. Spijkerbroeken, dekbedovertrekken, droogdoeken, je kunt het allemaal zo de kast in doen. En als je een droger hebt, dan hoef je bijna helemaal niet meer te strijken, omdat alles zo netjes uit de droger komt.

Eén van de twee dames zegt dat ze om half vijf opstaat als ze om zeven uur ’s ochtends weg moet. ‘Want ik ga echt de deur niet uit voordat alles ‘glad’ is.’ Ze geeft gelukkig zelf ook toe dat ze een perfectionist is. En dat is nou juist iets wat ik klanten probeer af te leren. Leg de lat niet te hoog voor jezelf: doe meer met ongeveer. Netjes voor het oog mag ook en goed is goed genoeg. Maar nee, deze dame pepert ons nog even in dat we het allemaal niet goed doen. Heb je net dat schuldgevoel een beetje tot zwijgen gebracht, komt zij je nog eens vertellen wat je allemaal zou moeten doen om je huis schoon te maken.

Oké, ik moet toegeven, ze zeggen ook wel een paar nuttige dingen. Over schoonmaken: ‘Omdat het er nu eenmaal bij hoort. Net als opruimen. Wie niet opruimt, creëert chaos.’ En ook: ‘Denk na voordat je gaat schoonmaken, want echt voorbereiding is het halve werk.’ Dat geldt natuurlijk ook voor opruimen. En tot slot: ‘houd je huis leeg. Al die spulletjes en rommeltjes die mensen in hun huis verzamelen: ’t trekt alleen maar nog meer troep en stof aan.’ Zoals ik al schreef: als je georganiseerd bent is het eenvoudiger om schoon te maken en kost dat dus ook minder tijd. Waarmee ik overigens geen leeg huis wil voorschrijven, maar voor de meeste mensen geldt toch wel dat er best wat minder spullen in huis zouden kunnen staan.

Geen opmerkingen: