maandag 7 september 2009

Gevonden voorwerpen (1)


Onlangs was ik mijn bakje met acties aan het uitmesten. Een organizer is ook maar een mens, dus ook bij mij ligt daar vaak meer in dan ik zou willen en ook ik hou dat bakje vaak een paar weken of langer niet bij. Tijdens het opruimen kwam ik een aantal korte berichten tegen, die ik bewaard had om over te bloggen. Stuk voor stuk te kort voor een hele column, maar toch leuk genoeg om te vermelden:

Productiever door muziek
Luisteren naar barokmuziek maakt mensen productiever, zelfs als je helemaal niet van deze muziek houdt. Het ritme loopt parallel met onze hartslag en brengt ons daarom in de alfastaat. In die staat zijn we tegelijk ontspannen en alert en dan kun je je beter concentreren. Brainstudio heet daarom een site waar je gratis naar deze muziek kunt luisteren: BrainRadio.nl.

Meevallers geven stress
Als er iets onverwachts gebeurt, dan geeft dat stress, zelfs als het iets positiefs is. Daarop promoveerde Marret Noorderwier een tijdje geleden. Een stukje kaas dat marsepein blijkt te zijn, vind je in eerste instantie vies, zelfs als je van marsepein houdt. Gewoon omdat het iets totaal anders is dan je gedacht had. Als je iets gaat kopen en dat blijkt veel goedkoper dan je dacht, dan is je eerste reactie negatief, pas in tweede instantie zie je de voordelen. Mensen die aan structuur hechten hebben hier meer last van dan meer losse, chaotische mensen. En als je het heel druk hebt in je hoofd, dan kun je je ook minder snel aanpassen.

Dus hou je to do lijst overzichtelijk, doe één ding tegelijk en ontspan en je kunt gemakkelijker omgaan met nieuwe, onverwachte dingen, positief en negatief?

Low impact man
In Vlaanderen is het een begrip: de low impact man Steven Vromman die zijn ecologische voetafdruk zo klein mogelijk probeert te maken. Hij heeft alle luxe overboord gegooid en halveerde zijn stroomverbruik, zijn gasverbruik nam met tweederde af en zijn waterverbruik met 55 procent. Hij wekt onder andere zelf zijn stroom op met een rollerfiets en gebruikt regenwater, zelfs om te douchen. Uitgeverij van Halewijkck gaf het boek uit met als titel low impact man.

Geen opmerkingen: