woensdag 30 september 2009

Wat is jouw doel?


Kiezen is voor veel mensen lastig. Ze vinden veel dingen leuk en verzamelen daar spullen bij. En ze willen niets weg doen, ‘want dan heb ik het de volgende week net nodig’, hoor ik vaak.

Daar zijn rationele argumenten tegen in te brengen. Meestal lijkt het maar zo dat je ze vlak daarna nodig hebt. Je doet misschien vijftig dingen weg en één daarvan zou je inderdaad even later kunnen gebruiken. De andere 49 dus niet. Meestal zou je dat ene ding gebruiken voor iemand anders. En kun je het bovendien gemakkelijk vervangen. Die ene keer dat je misgreep onthou je wel.

Dat maakt de keuze niet gemakkelijker. Het gevoel blijft dat je het maar nooit weet en dat je dus beter alles kunt bewaren. Vervolgens zit je wel met een vol huis en dat is ook weer niet handig. Kijken of je iets ooit nodig zou kunnen hebben is dus geen handige manier van kiezen. De meeste dingen zou je ooit nog wel eens misschien nodig kunnen hebben.

Dus hoe kies je dan wel? Door te kijken wat er bij je past. Je tilt als het ware de keuze een niveau hoger door te kijken wie jij bent op dit moment in je leven. Wat zijn de dingen die daar bij horen?

De vraag ‘wat hoort bij mij?’ kan heel wat oproepen. Het gaat dan niet meer over de spullen, maar over jou. Wat wil jij eigenlijk? Wat is de reden dat je wilt opruimen? Wat wil je er mee bereiken?

Misschien wil je een rustplaats creëren in je huis, zodat je bij kunt komen van je drukke leven. Dan heb je een plek nodig met weinig prikkels, waar je tot jezelf kunt komen. Maar het kan net zo goed dat je juist een huis wilt waar iedereen kan binnenvallen en waar het gezellig rommelig is. Of waar je je hobby’s kunt uitoefenen.

Bij mezelf zie ik dat mijn werkkamer langzaam verandert naarmate ik langer bezig ben met mijn bedrijf. Ik maak steeds meer ruimte voor mijn bedrijf. Dat betekent dat spullen van mijn vroegere studie moeten wijken, maar ook van mijn vorige baan. Ook verzamel ik alleen nog artikelen die met organizing te maken hebben. Van mijn andere interesses blijft maar een handjevol over.

Overigens merk ik daarnaast dat ik nu weer toe ben aan een hobby. Ik ben de afgelopen jaren bijna fulltime bezig geweest met mijn bedrijf en ik kijk nu uit naar wat ik naast mijn bedrijf wil doen. Daar ben ik nu ruimte voor aan het maken door allerlei dingen op te ruimen. En zo blijft alles in beweging naarmate je thema verandert.

Als je merkt dat praktische tips je niet helpen, dan is het ook voor jou tijd om op zoek te gaan naar je thema. Als je weet waar je naar op zoek bent, dan weet je ook welke spullen daar bij horen. Ontdek je opgeruimde zelf helpt je om je thema te vinden. Dat is een onderwerp dat vooral aan de orde komt op de eerste dag van de workshop op 10 oktober 2009. Je kunt je voor deze eerste dag apart inschrijven. Voor meer informatie ga naar www.ontdekjeopgeruimdezelf.nl.

Geen opmerkingen: