woensdag 18 maart 2009

Wie wat bewaart...

De laatste paar weken ben ik behoorlijk druk met allerlei verschillende dingen: klanten, workshops, boeken lezen, schrijven. Omdat daar ook nogal wat nieuwe dingen tussen zitten, gebeurt het nogal eens dat ik een nieuw idee krijg. Bijvoorbeeld omdat ik iets lees, wat ik combineer met iets anders of omdat een klant iets tegen mij zegt, wat ik nog verder wil uitwerken.

Maar voor dat uitwerken heb ik maar weinig tijd. Dus ik krijg veel input en daardoor veel ideeën. Ik heb alleen weinig tijd om die ideeën uit te werken. Ik denk dat veel mensen dat hebben.

Ik zou natuurlijk in de stress kunnen schieten, omdat ik het gevoel krijg dat ik nergens aan toe kom. Al die mooie nieuwe ideeën en geen tijd om ze uit te werken. Wat zonde.

Een andere mogelijkheid is om lopende zaken te laten liggen en me te richten op de nieuwe dingen. Dat is tenslotte veel leuker en nieuwer. Ik weet nog niet precies wat het op gaat leveren, maar er zit zeker iets goeds in. Van een workshop die ik voor de vierde keer geef, weet ik wel zo’n beetje wat er gaat gebeuren, dus dat is minder spannend en verrassend.

Maar dat doe ik dus niet. Want die workshop vind ik ook nog steeds leuk en belangrijk. Die is nu, die bestaat al. Wat mijn ideeën concreet gaan opleveren is nog onzeker. Er zit genoeg bij wat ik wel wil onderzoeken. Dus loop ik steeds met een opschrijfboekje op zak en daar schrijf ik al mijn invallen in op. Thuis heb ik een documentje en daar tik ik alle toekomstige ideeën in op. Ik heb zelf een mapje in de computer dat zo heet: toekomstige ideeën. Als ik nu iets tegenkom dat met die ideeën te maken heeft dan sla ik het daar in op.

Als ik dan weer wat meer tijd heb, dan kies ik één van die ideeën en die werk ik verder uit. De kans is groot dat ik dan ook veel beter kan kiezen welke echt interessant zijn. En bovendien kan ik dan misschien wel een paar ideeën met elkaar verbinden tot één geweldig nieuw idee.

In de tussentijd kan ik gewoon al mijn ideeën kwijt in mijn documentje en dat geeft een hoop rust. Daardoor hou ik ruimte in mijn hoofd en kan ik me concentreren op wat ik nu aan het doen ben.

Geen opmerkingen: