zondag 29 maart 2009

Zomertijd


Ik hou van de lente en ik vind het dus heerlijk dat de zomertijd is ingegaan. Meer licht is fijn en het betekent dat het voorjaar echt begonnen is. Maar waar ik niet van hou is het ingaan van de zomertijd.

Ik ben niet echt een ochtendmens en ben tamelijk gevoelig voor de verschuiving van het uur. Ook al is het maar een uurtje, het voelt voor mij als een kleine jetlag. Gisteravond ging ik natuurlijk te laat naar bed en nog later na het verzetten van de klok. Vanochtend ook te laat op, want ik draai nog op de oude klok.

En dan is het nu nog zondag. Ik weet nu al dat het morgen nog veel erger wordt. Nu heb ik het geluk dat ik thuis mag werken, dus ik hoef niet (zoals eerdere jaren) om half zeven op, terwijl het voelt als half zes. Nu mag ik om acht uur op, terwijl het voelt als zeven uur. Een verbetering, dat zeker.

En ik ken alle tips wel: een regelmatig ritme, ook als je vrij bent, zoveel mogelijk licht. Maar ja, praktische bezwaren en zwak vlees staan dat vaak in de weg. Alleen de tip om de dag rustig te beginnen, daar kan ik me gemakkelijk aan houden. Als mijn afspraken het toelaten, dan doe ik dat eigenlijk automatisch.

Geen opmerkingen: