woensdag 24 december 2008

Goede voornemens les 2: maak je dromen haalbaar

Dromen is leuk, maar hoe nu verder? Tussen droom en daad staan vaak praktische bezwaren. Stel uw droom is om een wereldreis te maken, maar u heeft een baan en een gezin. Niet zo’n praktische droom.

De truc is om de droom te vertalen naar iets wat wel kan. Misschien kunt u niet een jaar lang de wereld over trekken. Maar misschien kunt u wel een maand naar uw favoriete bestemming. Of kunt u de wereldreis in gedeelten realiseren: elk jaar een stukje. Of misschien wilt u vooral graag in contact komen met andere culturen en kan dat ook in eigen land.

Nog een andere mogelijkheid is dat de wereldreis staat voor een ontsnapping aan uw huidige leven. Dan is natuurlijk de vraag waar u precies aan wilt ontsnappen en wat u daar aan kunt doen.

Eén ding is zeker: als het een droom is waar u iets mee wilt, dan zult u er iets aan moeten doen. Het vereist actie. Die actie hoeft in eerste instantie niet uw hele leven om te gooien. Toen ik wilde uitzoeken wat ik de rest van mijn leven wilde doen, ben ik begonnen met een dag minder werken. Zo maakte ik tijd om na te denken, te lezen en te schrijven. Ook toen ik mijn bedrijf startte ben ik drie dagen blijven werken.

Voor veel dromen kan het een goede eerste stap zijn om een cursus te volgen of om mensen op te zoeken die de droom hebben gerealiseerd. Hoe hebben zij het gedaan en hoe is het om het echt te doen?

Afgelopen jaar was er in Intermediair een serie over redacteuren die een dag of een week hun droomberoep gingen uitoefenen. Voor de meesten viel dat toch tegen. Ze kwamen er achter dat het toch niet zo leuk was als ze dachten. Maar ze hadden het tenminste geprobeerd. Je doel kan dus ook zijn om er achter te komen of je je droom echt wilt uitvoeren. Dat maakt het alweer een stuk eenvoudiger. En daarmee is het ook niet iets waarvoor je je leven om moet gooien. Het is meer een experiment, je gaat iets uitproberen. Iets waarvan je je altijd hebt afgevraagd hoe het zou zijn.

Geen opmerkingen: