dinsdag 30 december 2008

Goede voornemens les 5: wat ga je doen?

Nu heb je goede voornemens, maar je weet nog niet precies wat je gaat doen. Het helpt als je je voornemens zo concreet mogelijk maakt, zodat je weet welke actie je gaat ondernemen.

Neem mijn voornemen attenter zijn naar mijn familie. Eén van de dingen die ik steeds vergeet is verjaardagskaarten sturen. Meestal ben ik te laat en soms vergeet ik het helemaal. Dat wil ik graag veranderen. Dus ik ga de belangrijke verjaardagen in mijn agenda schrijven en ik ga ze in Outlook zetten. Dat laatste doe ik zo dat ik een herinnering krijg een paar dagen voor de verjaardag. Dan kan ik de kaart tenminste nog schrijven.

Wat betreft het milieu ga ik eerst maar eens iets eenvoudigs doen: alle gloeilampen vervangen door spaarlampen. Daar ben ik het afgelopen jaar al mee begonnen en daar wil ik mee doorgaan. Eerste actie is om een spaarlamp te kopen die past in de plafonnière in de badkamer.

Wat betreft de ontspanning heb ik als concrete actie om maandelijks een computerloze zondag te hebben. En wel elke eerste zondag van de maand. Dat hebben we al eens eerder gedaan en dat beviel goed.

Voor mijn bedrijf heb ik natuurlijk de langste lijst. Dat merken jullie vanzelf gedurende het jaar. Maar ik weet dat ik mijn doel bereikt heb als ik mijn financiële doelstellingen haal. Die ga ik dus volgen gedurende het jaar.

Het belangrijkste is dat je precies weet wat je gaat doen en wanneer. Als je meer wilt bewegen dan schrijf je dus op wat je gaat doen en op welke dagen. Bijvoorbeeld: alle werkdagen in de lunchpauze wandelen.

Geen opmerkingen: