woensdag 3 december 2008

Meer door minder

Afgelopen week zag ik eindelijk An inconvenient truth. Tot nu toe had ik me buiten de hype gehouden, maar nu de film op televisie was, wilde ik toch wel eens zien waar iedereen het over had.

En inderdaad, zo heel spannend is het allemaal niet. Als je het nieuws een beetje volgt, dan weet je het meeste al. Evengoed is het altijd weer even schrikken als je het allemaal achter elkaar hoort.
Je natuurlijke reflex is: ik wil iets doen. En natuurlijk kun je aan de spaarlampen gaan en je huis isoleren, dat is helemaal geen gek idee. Maar in dit geval is er ook veel winst te behalen door juist minder te doen.

Denk bijvoorbeeld aan minder autorijden en meer fietsen. Minder willen en meer waarderen wat er al is. In deze decembermaand helemaal een goed advies. Maar je kunt dat ook interpreteren als minder willen doen, gewoon eens heerlijk thuisblijven en niets doen. In plaats van die dure vakantie. Zelf koken in plaats van duur uit eten. En natuurlijk minder spullen in plaats van meer. Knap eens iets ouds op of haal iets van zolder en geef dat een ereplaats.

Wat je ook zou kunnen doen: draai het eens om met kerst. Geef elkaar geen dure cadeaus, maar geef iets weg wat je al hebt. Misschien niet eens aan elkaar, maar aan de kringloopwinkel of de kerk. Doe eens dingen weg in plaats van meer je huis in te halen. Goed voor het milieu en voor je portemonnee.

Geen opmerkingen: