woensdag 16 januari 2008

Alleen vandaag

Op de coachingskalender las ik iets over Reiki. Op zich ben ik daar niet mee bezig, maar dit was wel een goeie. Reiki kent leefregels. Het is niet zo dat je daar naar moét leven, het zijn meer aanwijzingen voor hoe je het beter zou kunnen doen. Al die regels beginnen met: Alleen vandaag, bijvoorbeeld: alleen vandaag maak ik me geen zorgen; alleen vandaag ben ik dankbaar voor alles wat ik heb. Of: alleen vandaag ben ik vriendelijk voor alles wat leeft.

Het mooie hieraan is dat het de zaak behapbaar maakt. Je hele leven je geen zorgen maken, dat is niet te doen. Altijd dankbaar zijn, tja, daar begin je maar niet eens aan. Maar alleen vandaag, dat lukt me misschien wel. Het is een beetje de filosofie van de anonieme alcoholisten: één dag tegelijk.

Zo kun je het ook met opruimen doen: alleen vandaag ruim ik mijn post op, alleen vandaag besteed ik een kwartier aan opruimen, alleen vandaag ruim ik de vaat op. Als je vooraf al gaat bepalen dat het elke dag moet, dan raak je al ontmoedigd en wordt het ook meteen moeten. En je denkt al meteen: dat hou ik toch niet vol. Maar alleen vandaag, dat kan ik wel.

Geen opmerkingen: