zaterdag 19 januari 2008

Mailstress (3)

Eerder schreef ik over mailstress. Wat ook een gewoonte zou kunnen worden is even nadenken voordat je op reply klikt. Is het wel handig om te reageren via mail? Kan ik niet beter even bellen of langs lopen? Als iets gevoelig ligt of meer uitleg nodig heeft, dan is het handiger om even rechtstreeks met elkaar te praten.

Dat is juist het mooie van deze tijd: je hebt meerdere middelen tot je beschikking en je kunt kiezen. Doe dat dan ook. Mail is prima om mensen te informeren over zakelijke dingen. En om de dezelfde informatie op hetzelfde moment bij veel mensen te krijgen. Of om afspraken te maken met een aantal mensen tegelijk.

Soms is het ook gewoon sneller om even te bellen of langs te gaan. Iedereen kent wel van die eindeloze maildiscussies over een afspraak of over wat dan ook. Als het onderwerp wat ingewikkelder is, dan zit je al snel meerdere keren heen en weer te mailen. Dat kost steeds weer even tijd en je moet steeds weer even over het onderwerp nadenken. Als je er één keer 10 minuten rechtstreeks over praat, is het geregeld en voor iedereen duidelijk. Dan kun je daarna eventueel de afspraak via mail bevestigen. Uiteindelijk ben je dan minder tijd kwijt.

Geen opmerkingen: