zondag 27 januari 2008

Voor een echt succesvol leven

Vandaag was ik aanwezig bij Lezen etcetera live, een live versie van de boekenbijlage van het NRC. Ik geloof dat het ook ergens op de radio wordt uitgezonden. Het is een boekenprogramma dat maandelijks plaatsvindt in de kelder van boekhandel Donner, daar is een theater. Dat was afgeladen vol, ik wist niet dat het zo populair was.

Ik kwam voor Bas Haring, de filosoof. Zijn boek heet: Voor een echt succesvol leven. Ik heb het boek niet gelezen, maar uit het gesprek maak ik op dat het succes ter discussie stelt. Wat heb je eigenlijk aan succes? Is succes wel goed voor je? Als je je kapot werkt heb je misschien wel succes in je werk, maar je wordt er niet gezonder op.

Alles hangt natuurlijk af van je definitie van succes. In elk geval is succes niet hetzelfde als geluk, dat benadrukte Bas Haring nog maar eens. En hij vroeg zich af of het wel nodig is om iets te bereiken tijdens je leven. In zijn woorden klonk door dat dat niet altijd nodig is. Als je er blij van wordt, prima. Maar als je liever iets eenvoudigs doet en helemaal niet zo nodig succes hoeft, ook goed. Het komt er eigenlijk op neer, dat je daar goed over nadenkt voor jezelf.

Bas Haring gaf een leuk voorbeeld van hoe dat bij hem werkt. Hij deed eens mee aan een estafette. Twee klassen liepen tegen elkaar. Toen hij moest lopen lag zijn klas voor. En hij dacht: wat maakt het uit of ik hard loop? Als wij winnen dan moet ik me kapot rennen en winnen er 10 mensen. Als de ander wint kan ik rustig aan doen en winnen er ook 10 mensen. In zijn hoofd was dat resultaat hetzelfde: één klas zou winnen, maar in het eerste geval moest hij hard lopen en in het tweede geval niet. En dus kiest hij voor het tweede, want dat is voor hem het beste alternatief. Niet het winnen, maar het rustig aan doen.

Wel een originele invalshoek, die je in elk geval helpt om er eens op een andere manier tegenaan te kijken. Oh, hij maakte er natuurlijk geen vrienden mee, zijn klasgenoten begrepen weinig van zijn redenering.

Geen opmerkingen: