zondag 6 januari 2008

Gelukkige ongelukjes

De lokale zender in Rotterdam zendt elke zondag Bob Ross uit en wij zijn vaste kijkers. Bob Ross is die schilder die beweert dat iedereen kan schilderen. In programma’s van een half uur laat hij zien hoe het moet. Na een half uur is het schilderij klaar. Steevast staan er bergen op en dennenbomen.

Schilderen doe ik niet en ik vind het ook niet heel erg mooi wat de man maakt. Maar tijdens het schilderen vertelt de man hoe hij zijn schilderij maakt. En dat doet hij op een kalme, bijna hypnotiserende manier. Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn: het irriteert je mateloos of je wordt er enorm kalm van. Voor mij geldt dat laatste en dat is ook de reden dat ik kijk: ik word er zo rustig van. Vooral op zondag is dat heerlijk. Een oase die man.

Eén van zijn favoriete uitspraken is: we don’t make mistakes, we just have happy accidents. En als je dat maar aanhoudt, dan kun je volgens mij alles aan in het leven.

Geen opmerkingen: