dinsdag 1 januari 2008

Balansmaand

Ik geef het toe, ik heb me een beetje laten gaan deze kerstweek. Wat eten betreft, wat tv-kijken betreft, (te) laat naar bed gaan en in het algemeen helemaal niks uitvoeren. Het grootste gedeelte van het jaar ben ik tamelijk gedisciplineerd, dus soms is het heerlijk om even de teugels te laten vieren.

Maar nu is het nieuwe jaar begonnen en is het tijd om weer terug te keren naar het normale ritme. Om weer een beetje in balans te komen, heb ik geen balansdag nodig, maar ik vrees een hele maand. Geen chips meer voor mij. Gelukkig is de tijd van de oliebollen toch voorbij, hoewel hier in Rotterdam de kramen mogen blijven staan tot eind januari, maar dat negeer ik maar, dat lijkt me wel het beste.

Verder pak ik mijn regelmatig bewegen maar weer eens op. Deze tijd van het jaar is dat extra belangrijk. Niet alleen omdat ik de neiging heb om meer te eten als de avonden lang zijn, maar ook omdat ik anders de neiging heb om in een lichte winterdepressie te verzinken.

Ikzelf ga vanaf januari naar het voorjaar toeleven. Maar omdat het mooie weer er nog niet echt is, zet ik alle zeilen bij om mijn energie te behouden. Dat betekent zoveel mogelijk buiten komen als het nog licht is, want dat helpt: licht, frisse lucht en beweging. En verder zoveel mogelijk gezonde dingen eten, ook daar krijg ik energie van.

En dat komt dan goed uit met die balansmaand. Ook is het een positieve manier om mijn goede voornemen te formuleren. Dat vergroot de kans dat ik het ga realiseren. Dus mijn voornemen is niet om af te vallen, maar om zoveel mogelijk energie op te doen, op alle mogelijke manieren.

Geen opmerkingen: